Doelgroepenvervoer. Gemeenten strijdend ten onder?

16 mei.- Het is weer eens zo ver. De overheid, dit keer onze regio, gaat op de stoel van het bedrijfsleven zitten. Onze regio neemt in feite de onderneming die het doelgroepenvervoer (ouderen, leerlingen, afhankelijken van bijzonder vervoer) thans  verzorgt over. Want de regio was heel ontevreden over de dagelijkse uitvoeringspraktijk. 

 

Ieder normaal denkend mens zou dan een ander bedrijf gaan inhuren (aanbesteden) en vooral ook naar de eigen navel staren.” Heb ik die praktijk en het contract met die ondernemer wel goed begeleid ?”  Maar zo niet onze Regio-mens. Die koos ervoor om voortaan die onderneming zelf voor eigen ( lees onze) rekening en risico te gaan runnen. In  feite door overname van precies die  ondernemer die er dus een zooitje van gemaakt zou hebben. Een eigen groepstaxi-bedrijf , een eigen vervoers bv. Van onze belastingcenten, ambtelijk te runnen, welhaast spreekwoordelijk dus een toekomstig schip van bijleg.

 

Een principiële discussie in de regio gemeenten “ doe wat privaat kán privaat en wat publiek móet publiek” bleef uit. In feite stelde de regio zo, samen met de gemeentelijke portefeuillehouders,  de gemeenten voor het blok: of je doet mee met onze bv of je regelt het voortaan zelf maar. Want aanbesteden kon volgens de regio echt niet.  En waar dit terrein zich bij uitstek juist leent voor een regionale aanpak moesten de gemeenten wel zwichten. Om niet alleen te komen staan.

 

Een uniek democratisch fenomeen ontstond vervolgens. Een overgrote meerderheid van de gemeenteraadsleden in het Gooi waren tegen de nieuwe eigen vervoer bv (inbesteding). Vanwege alle financiële, kwalitatieve en risico-bezwaren, en  de principiële niet te vergeten.

Maar diezelfde overgrote meerderheid stemde tenslotte toch  vóór. En zwichtte voor de druk , uit vrees om  alleen of met enkelen achter te blijven. Mogelijk krijgt die overgrote meerderheid in de besturing van de nieuwe bv wat troostkruimels toegeworpen ( een deels onafhankelijke raad van commissarissen, wat vaker verantwoordingsrapportage, duurzaam wagenpark maar dat was er  natuurlijk toch gekomen zodra dat rendabel is). Alles voor de bühne dus,   er is in koor  gezwicht om de eigen gemeente niet alleen te laten staan.

 

In Laren verliep het al net zo. Nagenoeg elk raadslid was uiteraard  tegen het opzetten van een eigen regionale taxi-bv.  Bestuursorgaan de Regio ineens dé ideale  mkb-ondernemer ? Aan hun (en mijn!) hoela! Maar toch stemden ook in Laren  nagenoeg alle raadsleden vóór de oprichting van die bv !

Dat was  voor hen een heel moeilijke beslissing. En ik begrijp hun afweging. Onze raadsleden en ons college hebben het belang van Laren, dat zo’n vervoersregeling op termijn echt niet zelf aan kan,   het zwaarst laten wegen.

 

Maar eerlijk is eerlijk. Laren , en Laren niet alleen, is bepaald niet strijdend maar eerder laf tot haar beslissing gekomen. En heeft zelfs de raadsvergadering over dit onderwerp in tijd zodanig naar voren geschoven dat  Laren daardoor als laatste aan de beurt was om te stemmen. En toen kon Laren farizeïsch en vrijwel raad breed gemakkelijk  constateren dat  “ de anderen  ons al ‘voor  in vóór’  zijn geweest, dus zouden wij  alleen komen te staan en dat kunnen wij ons niet permitteren”. 

Ik had graag gezien dat Laren er voor gevochten had. Voor een regionaal taxi bedrijf in private handen. Waar ze in thuis horen. Contractueel beter gemanaged door opdrachtgever De Regio dan nu.  En dat Laren dit heikele onderwerp dus  juist als eerste en niet als laatste gemeente had geagendeerd. En tegen had gestemd. Daarmee de opinie in het Gooi sturend. We zullen nooit weten hoe het dan was verlopen. Maar wel strijdend dus in plaats van laf. En natuurlijk hadden we ons dan later alsnog kunnen bijvoegen als het “strijdend ten onder” zou zijn geweest.

 

 Maar ik ? Ach ik  ben eigenlijk net zo laf. Onder toch wel enige druk  ‘ in het belang van Laren’ heb ik een eerder artikel met felle stellingname tegen de oprichting van deze publieke regio bv niet gepubliceerd en ben dus zelf  ook allerminst  strijdend ten onder gegaan. Gewoon laf. Ook al had een artikeltje van mij natuurlijk heus  het verschil niet gemaakt. Getver, alweer zo’n laffe opmerking.

 

Ach, vergeef het ons, maar we wisten wél wat we deden.

 

Timo Smit 

 

 

 




Ga terug

Publicatie datum: 16-5-2020

[Laren in beeld]

[Column]

Luister naar elkaar door Sean Bogaers

26 juni.- Larens Behoud gemeenteraadslid Sean Bogaers deed gisterenavond tijdens de raadsvergadering een oproep aan ons allen.    Geachte raadsleden, college, en voornamelijk ook de inwoners van Laren,   M  Lees verder

[Activiteiten agenda Laren]

[Kijk op Laren]

OPROEP EXTR ALGEMENE LEDEN VERGADERING inzake BRINKPLAN 18 juli Singer aanmelden via info@larensbehoud.nl

  Aan de leden van Larens Behoud,   2 juli.- Afgelopen woensdagavond 24 juni is in de gemeenteraad de ‘Inrichtingsschets Herinrichting Brink’ behandeld. Larens Behoud heeft geprobeerd -gezien de reuring de afgelopen week op o.a. social media en ander  Lees verder

[Het weer in Laren]

15°Cma
17,5°Cdi
17,5°Cwo
16°Cdo

[Opinie]

Tekenen bij het kruisje!?

8 juni.- Fractievoorzitter van Larens Behoud Karel Loeff is terughoudend en voorzichtig als het gaat om de vroegtijdig rondgebazuinde ‘voorkeursvariant voor het Rabopand’.Loeff hierover: ‘Ik vind het op zijn minst onhandig van VVD wethouder Ton Stam dat hij -nog  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Bol an 126 Bomenkap op de Brink

2 juli.-  Als we niet oppassen worden er binnenkort 41 bomen gekapt op de Brink. De raad besloot er vorige week woensdag over. De voorzitter van Larens Behoud werd over die ‘Herinrichtingsschets’ zo kwaad - &lsqu  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]