Wat veel mensen weten (maar niet mogen weten) over de provincie Noord-Holland en de fusies in het Gooi

23 apr.- Op 7 november 2017 lag de gevoelstemperatuur buiten maar net boven het vriespunt. Maar binnen, in de statige collegekamer in het provinciehuis van Noord-Holland steeg de temperatuur wellicht; in ieder geval zal er een verhitte discussie plaats hebben gevonden. In de iPads zat het voorstel van de portefeuillehouder herindeling Gooi, maar het kon niet op genade rekenen. Gedeputeerde Van der Hoek wilde de gemeenten Huizen, Laren en Blaricum wel de kans geven om twee jaar lang te bewijzen dat fuseren niet nodig is om regionale bestuurskracht te organiseren. Maar hij kreeg zijn zin niet in het college; het moest anders.

Een dag later liet de provincie weten dat GS had besloten “de provinciale arhi-procedure voort te zetten voor de gemeenten Huizen, Blaricum en Laren en een herindelingsontwerp voor te bereiden voor een fusie van deze gemeenten en de termijn hiervoor te verlengen tot 1 september 2018.” Dat kwam erg onverwacht voor de betrokken colleges in het Gooi.

Bovenstaande gang van zaken is officieel een theorie. Deze theorie werd en wordt openlijk besproken in openbare vergaderingen, maar vast staat het niet. Daarvoor zou je het bovenstaande besluit moeten kunnen vergelijken met het voorstel dat ter tafel lag.

Daarom diende Larens Behoud direct een verzoek in of het ambtelijk voorbereide voorstel openbaar gemaakt kon worden. Zo’n nota is zo vaak door de molen gegaan dat alles gecheckt en afgewogen is. Het is geen meninkje, maar het resultaat van een zorgvuldig proces, dat meestal maanden maar altijd wel een aantal weken in beslag neemt. Ambtenaren gaan nu eenmaal niet over een nacht ijs.

Het verzoek om het te mogen zien was erg relevant voor de dorpen, omdat de provincie Noord-Holland de verwachting had gewekt dat de gemeenten zelfstandig konden blijven. In overleg met Eemnes hadden Huizen, Blaricum en Laren een regeling opgesteld, die er op neer kwam dat ze in regionaal en provinciaal verband voortaan met één mond zouden spreken. Om de een of andere reden vindt Noord-Holland het erg vervelend met een tafel vol wethouders te moeten spreken eens in de zoveel tijd. Dat heet dan bestuurlijke drukte en er zijn altijd adviesbureaus genoeg te vinden die willen stellen dat de regio juist door toedoen van al die dorpswethouders kansen laat liggen. De onderbouwing is vaak magerder dan de factuur, maar dat weten alleen de mensen die de moeite nemen zich door het gortdroge proza heen te worstelen.

Niet flauw doen, dachten de gemeenten; als dit het probleem is, vinden we er een creatieve oplossing voor. Al snel ging het idee door het leven als de ‘lichte regeling’. Geen nieuwe bestuurslaag, wel nauwe afstemming met de gemeenteraden, en minder wethouders namens de HBL-dorpen.

In oktober stuurde GS een brief: de lichte regeling zou getoetst worden en kon dan twee jaar de kans krijgen. Werkte het niet, dan moesten de gemeenten alsnog fuseren.

Natuurlijk wekte Noord-Holland verwachtingen met deze brief, want de inhoud van die  regeling was allang bekend ten provinciehuize. Wat moet je dan nog toetsen? De proef van twee jaar in de praktijk leek veel belangrijker. Maar brief of niet, op die koude novemberdag besloot GS dus anders. In afwijking van het voorstel dat ambtenaren vooraf hadden afgestemd met de portefeuillehouder? Dat is belangrijk, omdat volgens de wet de gemeenten in het open overleg alternatieven mogen aandragen. Als ze dat doen, en het ambtelijk advies is om het alternatief de kans te geven, dan is het van belang om te weten of het niet door, ik noem maar iemand, de Commissaris van de Koning achteloos is afgeschoten. Er was ook geen onderbouwing onder het besluit, anders dan acht regels met vooral selectief citeren uit het toen kersverse regeerakkoord.

Als je na maanden open overleg het alternatief van de gemeenten op een dinsdagmiddag zonder argumentatie en tegen het advies van je ambtenaren in zomaar vervangt door je eigen voorkeur, is er natuurlijk geen sprake geweest van open overleg zoals de wetgever dat bedoeld heeft. Dit is van groot belang, omdat gemeenten geen bezwaar kunnen maken tegen willekeur van de provincie. Als de provincie hun lobby goed voor elkaar heeft in Den Haag, en dat doen ze meestal goed, stuurt het ministerie de herindeling zomaar naar de tweede kamer. Als er draagvlak is, allemaal geen probleem. Maar als je dictatoriaal aan het doorduwen bent, gewoon omdat de wet je die macht geeft, creëert het een groot probleem.

Als het overleg niet open was, ben je met de onderbouwing van de provincie op slopershoogte. Urgentie is er niet echt, de dorpen zijn keer op keer bestuurskrachtig bevonden en ze zijn financieel gezond. De inwoners willen het niet, blijkt ook nog maar weer eens uit de verkiezingsuitslagen. En als de resultaten uit het open overleg dan zonder onderbouwing worden genegeerd, is het dossier helemaal zwak.

Dit is de reden dat het voorstel dat ter tafel lag op die koude dinsdag, openbaar gemaakt moet worden volgens degenen die strijden tegen de fusie. Maar de provincie blijft het weigeren en lakt alles zwart. Ook de alinea met het voorgestelde besluit. Dat vertelt natuurlijk het hele verhaal; als het voorgestelde precies hetzelfde zou zijn als het genomen besluit, had het niet afgelakt hoeven worden.

Daarom klopt de theorie en weet nu iedereen die het goed volgt, eigenlijk wel dat de gedeputeerde zijn zin niet kreeg en de Commissaris van de Koning wel. Maar we mogen het niet weten, want dan zou niet meer ontkend kunnen worden dat het resultaat van het open overleg in een vergadering met een volle agenda, overruled werd. Zonder goede reden, behalve misschien dat er iemand zin had in een sigaretje. Bron: Niels Rood

 



Ga terug

Publicatie datum: 23-4-2018

[Laren in beeld]

[Column]

Waardevol

15 aug.-  Laren, begin augustus, lijkt sereen stil. Veel inwoners liggen elders in de zee, dan wel verzetten hun gedachten door andere culturen op te snuiven. De stilte doet me terugblikken op mijn eerste honderd dagen als wethouder. En alleindrukken  Lees verder

[Kijk op Laren]

Rondje BOA (Buitengewoon Opsporingsambtenaar)

19 aug.- Een van de leuke dingen van het Raadslidmaatschap is het meelopen in ’t veld. Ik was in de gelukkige omstan-digheid om een rondje Laren te mogen maken met onze ‘Larense’ BOA. Een heel sympathieke, maar vooral gedul- dige handhaver van de openbare orde.  In ons (ik w  Lees verder

[Het weer in Laren]

24,5°Czo
23°Cma
21°Cdi
20°Cwo

[Opinie]

Vechten voor zelfstandigheid. Juist nu !!

25 juli.- Het wordt er allemaal niet duidelijker op. De minister vertraagt de besluitvorming over fusie. De een legt het uit dat dit vooral betekent dat de koers wordt verlegd naar het faciliteren van&  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Bol an (28)

15 aug.-  De rijkdom van Laren schittert  niet zoals veel ‘buitenlanders’ – niet ingezetenen van Laren-  denken aan de volgens hen schijnbaar patserige buitenkant. Wie er woont, weet wel beter. De werkelijke rijkdom van Laren zit aan de binnenkant. Zoveel bijzo  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]