Regio Gooi en Vechtstreek maakt werk van klachten over WMO-taxi

21 okt.- Begin in een gezelschap van ouderen en mensen die aangewezen zijn op WMO-voorzieningen over de WMO-taxi en er volgen verhalen over klachten.

Klachten komen op hetzelfde neer: ’de taxi reed een omweg naar mijn bestemming waardoor ik te laat kwam’ of: ’ik heb anderhalf uur in de hal zitten wachten totdat de taxi die mij naar huis moest brengen kwam opdagen. Het verhaal van de Weesper mevrouw Lucy D. (78) is in dit verband extra schrijnend.

Haar wekelijkse kaartavond in Nederhorst den Berg heeft ze er zelfs om opgezegd. ,,De laatste keer dat ik ben gegaan zou ik om 19.00 uur worden opgehaald, maar de taxichauffeur gaf aan de centrale door dat hij er niet eerder kon zijn dan 20.30 uur. Dan hoeft het natuurlijk niet meer. Ook de terugweg is slecht geregeld. Eén keer ben ik zelfs teruggebracht door iemand die mij zag staan en medelijden kreeg.” Dat de Weespse de kaartavonden niet meer kan bezoeken, heeft ook consequenties voor de kaartclub. ,,Het is maar een klein clubje. Nu ik ben afgehaakt blijven er te weinig kaartspelers over. Ik ben aan huis gekluisterd en kan achter de geraniums gaan zitten. Dat beknot mij in mijn levensvreugde. Ik ben teleurgesteld in de uitvoering van de WMO-taxiorganisatie.”

Marije Mansfeld, woordvoerster van de Regio Gooi en Vechtstreek (RGV), trekt zich het lot van mevrouw D. erg aan en zoekt uit wat er is misgegaan. Het blijkt dat D. haar klacht over de WMO-taxi niet op de daarvoor bestemde plek heeft gedeponeerd. ,,De regio is opdrachtgever van de WMO-taxiregeling. Klachten over de dienstverlening komen daarom ook bij ons binnen en wij geleiden deze door naar vervoerder Besseling, die de afhandeling verzorgt. Deze klacht is een heel duidelijk signaal dat het niet goed loopt.”

Mansfeld legt uit hoe mensen hun klacht moeten indienen. ,,Wie klachten heeft moet dat binnen 14 dagen bij het onafhankelijk klachtenbureau melden, dat kan via het gratis telefoonnummer 0800-966 82 94, schriftelijk via de klachtenkaart die in de WMO-taxi te vinden is, een klachtenkaart opvragen bij het WMO-loket van de gemeente of via de website wmo-taxi.nl/38/klachtenformulier Wie niet tevreden is met de klachtafhandeling of er onverhoopt niet uitkomt, kan contact opnemen met het klachtenmeldpunt: 035-692 62 02 of mail klachtenmeldpunt@regiogv.nl Klachten over de dienstverlening komen bij RGV binnen en gaan altijd naar Besseling, die de klachten afhandelt”, vertelt Mansfeld. ,,Iedere klacht moet naar tevredenheid opgelost worden, want het is voor deze kwetsbare mensen vaak al lastig genoeg. RGV ziet erop toe dat de vervoerder de klacht oplost. Een klacht oplossen is vaak maatwerk. Het regionale klachtenmeldpunt monitort de afhandeling van WMO-taxiklachten. De vervoerder heeft maximaal 10 werkdagen de tijd om te reageren. Als deze termijn overschreden wordt, dan wordt de vervoerder door RGV dringend verzocht de openstaande klachten af te handelen. Gebeurt dit niet, dan wordt de klacht automatisch gegrond verklaard. Dit betekent een administratieve correctie van 25 euro per gegronde klacht. Over het gehele vervoersjaar bestaat een bonus/malusregeling. Bij een teveel aan gegronde klachten krijgt de vervoerder een extra malus opgelegd.”

Bij Besseling is aangegeven dat de laatste klacht van mevrouw D. automatisch gegrond wordt verklaard vanwege de te late afhandeling. Bron: Gooi en Eemlander




Ga terug

Publicatie datum: 21-10-2017

[Laren in beeld]

[Column]

De Commissaris vertelt.......

13 jan.- De Nieuwjaarsspeech van de Commissaris der Koning van Noord Holland kan ik u zeer aanbevelen, en is een bevlogen geïnspireerde speech, in z’n geheel na te lezen op de website van de Provincie. Remkes staat stil bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018, en zegt daarover het volgende  Lees verder

[Kijk op Laren]

Nu of nooit

9 jan.- Vier jaar geleden schreef ik als lijstduwer van Larens Behoud in het campagneboekje. ‘Het is voor mij een vreemd en onbestemd gevoel dat mijn directe betrokkenheid bij de Larense politiek voorbij is. Ik heb het niet echt gewild, maar een chronische ziekte maakte het ondoenlijk.’ Nu vier ja  Lees verder

[Het weer in Laren]

3°Cvr
3,5°Cza
3,5°Czo
4°Cma

[Opinie]

Laren NH wil het nu wel eens weten (van NH)

17 jan.- Klopt het nu wel of niet dat Gedeputeerde Staten een voorstel kreeg voorgelegd waarin de lichte gemeenschappelijke regeling voor de HBEL-dorpen twee jaar langs de kans zou krijgen zichzelf te bewijzen? Eerst vroeg Larens Behoud of dat voorstel van openbaar gemaakt kon worden. Dat weigerde de provincie. Dan weet je natuurlijk het antwoord op de bovenstaande vraag al wel: j  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Het was zo vertrouwd!

16 dec.- Mijn duifje is weggevlogenDoor een gat in het dakWaar vele jaren er voorHet stenen duifje bleef kijkenNaar mensen die er langs liepenZomaar kijkend naar zomaar een oud boerderijtjeNaar een gekromd dakDat was het gebruikEen boom deed daar zijn bestEn hield het dak en riet op zijn plekVerbouwen maar, de container is nog niet volMet de restanten van jarenlang woongenotLangs lopen kijken naar een nieuw te bouwen huisIn een straat zonder mestgeurEen huis met een andere grandeurTekening en tekst : Hans Houtkamphanshoutkamp@live.nl  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]