Plan beperken toegang vrachtwagens in kern Laren

12 okt.- Het kruis­punt Brink aan­pak­ken, zwaar vracht­ver­keer uit het cen­trum van La­ren we­ren en uit­brei­ding van de blau­we zone in het dorp. Dat zijn en­ke­le hoofd­pun­ten in het ver­keers­plan dat dins­dag­avond op ta­fel ligt bij de La­ren­se po­li­tiek.
Het druk­ke kruis­punt Brink waar flin­ke fi­les kun­nen ont­staan door de ver­keers­lich­ten, is een bron van er­ger­nis, bleek tij­dens de in­spraak voor dit ver­keers­plan. Er wordt ge­dacht aan ex­tra de­tec­tie­lus­sen voor het ver­keers­licht, en de ver­keers­lich­ten op de rus­ti­ge uren over­dag en ’s nachts op 'knip­pe­ren' zet­ten.

Gro­te trucks die de hele dag door de re­la­tief smal­le stra­ten van La­ren den­de­ren, zijn in de toe­komst niet meer wel­kom, klei­ne­re elek­tri­sche wel. Er wordt ge­dacht aan het in­voe­ren van 'slot­tij­den' of 'ven­ster­tij­den' . Bij­voor­beeld een vracht­wa­gen­ver­bod in de kern tus­sen 7.00 en 9.00 uur en 14.00-18.00 uur. Of een leng­te­be­per­king: niet lan­ger dan acht me­ter.

Doel is te voor­ko­men dat op piek­tij­den vracht­ver­keer zich mengt met fiet­sen­de school­kin­de­ren. Over­leg over de tij­den en in­zet van klei­ner ver­voer is no­dig met su­per­mark­ten Al­bert Heijn en Jum­bo. Ook een re­gi­o­naal over­laad­punt voor vracht­wa­gens, bij­voor­beeld op Crailo, is een idee. Hier zou de la­ding van gro­te vracht­wa­gens in klei­ne­re, elek­tri­sche wa­gens kun­nen wor­den ge­zet. Dat be­te­kent dan wel weer meer ver­keer.

Blau­we zone

Een an­de­re 'steen des aan­stoots' is de blau­we zone, voor­al voor de be­wo­ners van de stra­ten net daar bui­ten. Die Laar­ders wil­len hun auto op straat voor ei­gen deur kun­nen par­ke­ren. Men­sen uit de stra­ten Bij den To­ren en Spin­ne­wiel heb­ben tij­dens be­wo­ners­bij­een­kom­sten om maat­re­ge­len ge­vraagd. De op­los­sing: uit­brei­ding blau­we zone in com­bi­na­tie met ont­hef­fin­gen voor aan­wo­nen­den. 'Daar­naast zou kun­nen wor­den over­wo­gen om in en­ke­le, na­der te be­pa­len stra­ten de par­keer­duur van de blau­we zone te ver­min­de­ren naar 1 uur’, staat heel voor­zich­tig in het ver­keers­plan. Meer hand­ha­ving is dan een must. Ook wil de ge­meen­te eerst een par­keer­on­der­zoek la­ten uit­voe­ren ’om zo een in­te­graal beeld te krij­gen van de hui­di­ge pro­ble­ma­tiek'.

Voor voet­gan­gers zijn goe­de loop­rou­tes en dus trot­toirs no­dig, ze­ker tus­sen ver­zor­gings­hui­zen en het cen­trum. Voor een buurt­bus moet na­der on­der­zoek plaats­vin­den. Bron: Gooi en Eemlander




Ga terug

Publicatie datum: 12-10-2017

[Laren in beeld]

[Column]

Fusieleed: een dossier waarin alles misging wat mis kon gaan

20 juni.- Huizen, Blaricum en Laren schrijven in een brief aan de provincie Noord-Holland dat ze gezamenlijk verzoeken de ARHI-procedure te stoppen. Een even terecht als begrijpelijk verzoek; alledrie hebben een zelfstandig voortbestaan in de coa  Lees verder

[Activiteiten agenda Laren]

[Kijk op Laren]

Jong in de gemeenteraad

22 juni.- Er wordt mij vaak gevraagd: ‘Hoe het nou is om gemeenteraadslid te zijn?’ Nou, het heeft voor mij vele aspecten. Het is sowieso super interessesant en erg leerzaam, soms is het spannend, soms een tikkeltje saai  Lees verder

[Het weer in Laren]

19°Cma
14,5°Cdi
12°Cwo
10°Cdo

[Opinie]

Vechten voor zelfstandigheid. Juist nu !!

8 juni.- Het wordt er allemaal niet duidelijker op. De minister vertraagt de besluitvorming over fusie. De een legt het uit dat dit vooral betekent dat de koers wordt verlegd naar het faciliteren van&  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Bol an (20)

20 juni.- Ik ben niet zo’n boerenzakdoeken-man die zijn neus snuit in het verleden.‘‘There is no past, no future, you have to live in the immediate now’, stelt  de hedonistische goeroe Bhagwan Shree Rajneesh,die dagelijks in Poona een ritje in één van zijn Rolls Royces maakte.Anderen beweren overigens dat deze ‘verlichte’ wijsheid afkomstig is van de   Lees verder

[Volg Larens Behoud op]