100 ste Koffieconcert in Papageno Huis

19 nov.- Vandaag is alweer het 100ste koffieconcert in het Papageno Huis. Twee grote talenten treden om 11.30 uur in het zAaltje op: Maya Fridman, cello en  Helena Basilova piano.  De koffieconcerten komen tot stand dankzij de medewerking van het Conservatorium van Amsterdam. Iedereen is welkom en de kosten bedragen € 5,-- p.p. Vriendelijk verzoek van te voren te reserveren. Stuur een bericht naar tzAaltje@stichtingpapageno.nl  

De kaarten zijn vanaf 10.45 uur aan de zaal verkrijgbaar. In verband met de rust in huis, gelieve niet eerder te komen.In aansluiting op het koffieconcert is het mogelijk om een eenvoudige lunch te gebruiken. Huisgemaakte soep en sandwich ham of kaas ad € 5,--.   

 “ Helena Basilova  toonde affiniteit voor Sjostakovitsj en speelde gevoelig en met flair.. " New York Times

" Soms blaast ze een frisse bries door de noten maar vaker overheerst de melancholie die zo mooi bij de werken van Janácek past.." Volkskrant.

Helena Basilova werd geboren in Rusland als dochter van twee pianisten, maar groeide op in Nederland. Helena’s brede belangstelling voor muziek openbaart zich in haar zeer gevarieerde repertoire. Toch voelt ze nog altijd een sterke band met Russische muziek, zodat componisten als Prokofiev, Rachmaninov, Gubaidulina en Scriabin    met regelmaat op haar programma’s terugkeren.Haar piano-carrière nam een vlucht na de toekenning van de Debuut Serie Concert Tour in 2008. Helena speelde sindsdien in de belangrijkste concertzalen van Nederland, waaronder Het Concertgebouw, Vredenburg en de Oosterpoort. Vervolgens leidde deze tour tot optredens in heel Europa, Zuid-Amerika en de VS. Ze verhuisde naar New York om zich daar verder te ontwikkelen en te laten inspireren. Zij richtte zich hier zowel op haar solocarrière als op de kamermuziek. Zo voerde ze onder meer Scriabin’s 9e Sonate op in Carnegie Hall’s Weill Hall, speelde ze het Tweede Pianoconcert van Shostakovich in het befaamde Symphony Space NYC en maakte ze deel uit van het NYU Contemporary Music Ensemble. Haar interesse in hedendaags repertoire leidde tot een hechte samenwerking met componisten uit het West 4th New Music Collective. Helena Basilova vindt het belangrijk dat het bereik en de bandbreedte van de klassieke muziek worden vergroot. Ze trad op in projecten waarin haar pianospel werd gecombineerd met poëzie, beeldende kunst, jazz of dans en zal altijd op zoek blijven naar nieuwe manieren en locaties om haar muziek tot leven te brengen. In 2013 bracht de pianiste haar debuut cd uit met pianowerken van Leoš Janáček, onder het label Quintone Record, die lovend werd ontvangen door de Nederlandse pers en radio. Recentelijk verscheen haar tweede album Picturing Scriabin, opgenomen in het gerenommeerde Banff Centre Canada en opgedragen aan de Russische componist Alexander Scriabin die in April 2015 precies 100 jaar geleden is gestorven. Het afgelopen seizoen kwam de nieuwe CD ‘Rendez-vous Russe’ uit op MDG Records- een project van saxofoniste Eva van Grinsven - en werkte Helena samen met DEFRAME die live visuals ontwierpen bij de muziek van Alexander Scriabin. Voor 2017-2018 staat een belangrijk en persoonlijk project centraal: het uitgeven en openbaren van de composities van Alexander Basilov, Helena’s vader die pianist en componist was en in 2007 is overleden. Helena Basilova ontving scholarships van de NYU, Huygens Beurs, Prins Bernhard Cultuurfonds, het NFPK en heeft een Steinway-vleugel in bruikleen, uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.  Sinds 2016 is Helena hoofdvakdocent piano klassiek aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle.

www.helenabasilova.com

 

 



Maya Fridman, celliste, werd geboren in 1989 in Moskou, Rusland. Al op jonge leeftijd trad Maya op bij verschillende TV en radioprogramma’s, onder de hoede van de Foundation van Yuri Bashmet. Naast talloze andere prijzen, ontving ze tijdens haar studie aan het staatsconservatorium van Moskou, genoemd naar A.G. Schnittke, de prestigieuze Eerste Prijs op het International Festival of Slavic Music.  In 2010 werd Maya toegelaten aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze studeerde bij Dmitry Ferschtman. Op 10 juni 2016 behaalde ze haar masterdiploma met de hoogste onderscheiding.  In de afgelopen vijf jaar heeft Maya talloze keren opgetreden in Nederland, Duitsland en andere landen. Vanwege haar zeer brede muzikale interesse, heeft ze altijd een grote passie gehad voor improvisatie en diverse muziekstijlen. Al haar soloprogramma’s hebben een sterke emotionele impact op de luisteraar en bevatten werken van componisten van de afgelopen eeuw, maar ook compleet nieuwe werken van hedendaagse componisten. In 2013 ontving ze de prijs ‘Beste Muzikant’ op de Grote Prijs van Nederland.  Onder Maya’s projecten vallen succesvolle samenwerkingen met Jyoti Verhoeff, Aeon Trio (met Atsuko Kohashi en Frans van der Hoeven), Efrén López, Dinosaur Trio en vele anderen. Tijdens haar ‘65’ Jubileum Tour in 2015 en 2016, begeleidde ze gitaarvirtuoos Harry Sacksioni en trad op samen met grote acts als Faun en Cesair.  Tijdens de Cello Biënnale 2016 trad Maya op in de hoofdrol van het muziektheaterstuk ‘The Master & Margarita’ van Dagmar Slagmolen, in samenwerking met Kian Soltani.  In 2015 bracht Maya haar eerste album uit, The Invisible Link, met daarop werken van Schnittke, Vasks en Pärt, welke ze samen met pianist Daniël Kool opnam onder het label TRPTK.


 Maya trad op met het Asko|Schönberg ensemble, K[h]AOS, Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni in de productie Carroussel.


Haar laatste CD ‘Red Velvet’ bevat werken voor cello solo bij Louis Andriessen, Karen Tanaka, César Lüttger en Kaveh Vares.


Programma:


 


 


 Arvo Pärt                   ‘Fratres’  voor cello en piano


(1935 -          )


 


Alexander Basilov       ‘Kalubeljnaja’


(1946 – 2007)                    


 


Nikolai Medtner          ‘Sleepless’  arrangement voor cello en piano


(1880 – 1951)


 


Maurizio Bignone        ‘Luminous’  voor cello solo


 


Maxim Shalygin           “Dolcissima”


(1985 -          )


 


Nikolai Myaskovsky      Sonata voor cello en piano no. 2 in a, op. 81


(1881 – 1950)


 




 


 

Ga terug

Publicatie datum: 19-11-2017

[Laren in beeld]

[Column]

Vechten voor zelfstandigheid. Juist nu !!

12 juli.- Het wordt er allemaal niet duidelijker op. De minister vertraagt de besluitvorming over fusie. De een legt het uit dat dit vooral betekent dat de koers wordt verlegd naar het faciliteren van&  Lees verder

[Activiteiten agenda Laren]

[Kijk op Laren]

Een mooie start

8 juli.- Dit is niet mijn eerste column in het Larens Journaal, maar wel als nieuwbakken wethouder. “Ik ben blij, trots en nederig”, zei Femke Halsema, de nieuwe burgemeester van Amster  Lees verder

[Het weer in Laren]

19°Cdo
25°Cvr
27°Cza
28°Czo

[Opinie]

Opinie Gooi en Eemlander: Provincie moet knip blijven trekken

12 juli.- Het besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland om uit het Goois Natuurreservaat te stappen kwam, zo lijkt het, voor het Gooi als een donderslag bij heldere hemel. Dat is vreemd. Hebben rentmeester-directeur Karen Heerschop en voorzitter Kees-Jan Doske  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Bol an (23)

12 juli.-  De langspeelplatencollectie van mijn vader bevatte naast conferences van Toon Hermans en diverse concerten van dekoninklijke zangvereniging ‘de Maastreechter Staar’ ook het singletje ‘Een pikketanussie gaat er altijd in’, een onvervalste meezinger van Johnny Jordaan.   Ik hou me bij één drankjeEen glaasje recht op en neerWant het liefste word  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]