Je weet nooit, dus petitie tegen verbreding N201 gaat door

11 jan.- Anita Vonhoff vindt het ’een positief geluid’ dat Gedeputeerde Staten van Utrecht afzien van de variant waarbij de N201 dubbel zo breed wordt en door de natuur wordt doorgetrokken naar de A27. Tegelijk is de Loosdrechtse maar ’gedeeltelijk opgelucht’, want je weet maar nooit wat de provincie Noord-Holland met het weggedeelte op Noord-Hollands grondgebied wil. De door haar gelanceerde petitie tegen de racebaanvariant voor de N201 zet Vonhoff daarom gewoon door.

,,We moeten de vinger aan de pols blijven houden’’, zegt ze in reactie op het Utrechtse besluit. ,,Betekent dat besluit dat de weg ook hier niet over de volle lengte wordt verbreed? Dat weten we nog niet.’’

11.000 ondertekenaars

Vonhoff en een of meer van haar medestanders gaan op 28 januari inspreken bij een provinciale commissievergadering in Utrecht. ,,Dan zullen we ook de petitie aanbieden. Vermoedelijk gaan we hem daarna ook aanbieden aan Provinciale Staten van Noord-Holland.’’ Gisteravond was de petitie - te vinden op petities24.com - al bijna 11.000 keer getekend.

De variant die GS van Utrecht nu willen laten uitwerken betekent onder meer verbreding van twee stukken van de weg naar twee keer twee rijbanen. Het ene stuk ligt tussen Uithoorn en Mijdrecht, het andere tussen snelweg A2 en de N402 bij Loenen. In deze ’denkrichting 3’ blijft de maximumsnelheid op de weg 80 kilometer per uur.

GS hebben op het Utrechtse deel van de weg laten onderzoeken wat van de vier denkrichtingen de gevolgen zijn voor het verkeer, het geluidsniveau, de luchtkwaliteit, de natuur en de ’landschappelijke inpassing’. Voor de doorstroming van het verkeer is de racebaanvariant (denkrichting 1) veruit het gunstigst, maar op alle andere punten scoort deze variant slecht. Ook de andere drie opties hebben nadelen, maar denkrichting 3 nog de minste. Bovendien valeen daarhier en daar wel mouwen aan te passen, aldus de provincie. Daarom hebben GS van Utrecht hun voorkeur uitgesproken voor het uitwerken van deze denkrichting.

225 miljoen

Volgens de provincie kost uitvoering van deze variant voor uitsluitend het Utrechtse gedeelte van de N201 225 miljoen euro. Omdat nog heel veel moet worden uitgewerkt en besloten hanteert de provincie daarbij wel een onzekerheidsmarge van 50 procent: het kan 50 procent duurder of goedkoper worden dan die 225 miljoen.

Er is ook een kostenplaatje gemaakt voor allerlei aanvullende maatregelen. Daarbij wordt gedacht aan meer mogelijkheden voor openbaar vervoer en fietsers en extra maatregelen ter verbetering (of het vermijden van verslechtering) van de luchtkwaliteit en de natuur plus het beperken van geluid. Bij dit kostenplaatje is een onzekerheidsmarge van liefst 75 procent in acht genomen. In het uiterste geval gaat het project maximaal anderhalf miljard euro kosten. Dat is alleen voor het Utrechtse deel van de weg, 16,3 kilometer. De kosten zijn dan ruim 9200 euro per meter weg.

Tot de mogelijkheden die Utrecht het komende jaar laat bestuderen behoort ondertuneling van de weg in Vinkeveen en het bouwen van hoge(re) bruggen over de Angstel en de Vecht of de aanleg van aquaducten op die plekken.

Bron: Gooi en Eemlander




 

Ga terug

Publicatie datum: 11-1-2019

[Laren in beeld]

[Column]

Regionale Bestuurskracht

18 jan.-  De minister van Binnenlandse Zaken, Kajsa Ollongren, heeft een brief geschreven aan de Gooise gemeenten, met kopie aan Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord Holland en de Tweede Kamer. Daarin stelt ze ondermeer dat een provinciale grenswijziging pas aan de orde is, wanneer gemeent  Lees verder

[Kijk op Laren]

Fusieproblemen?

18 jan.- Ik moet u iets bekennen. Ik vind die Kajsa Olongren wel erg spannend. Onze minister van Binnenlandse zaken heeft echt alles mee. Ze is mooi, ze is - toe maar- van adel en de camera 'loves her'. Omgekeerd ook!. Ze straalt. Als  Lees verder

[Het weer in Laren]

-2°Cvr
-1°Cza
-3°Czo
-2,5°Cma

[Opinie]

Bestuurlijke impotentie

6 jan.- Beroepschauffeurs staan op non-actief omdat het CBR niet in staat is hun rijbewijs tijdig te verlengen. Wie daarover bij het CBR verhaal wil halen hangt 1,5 uur onbeantwoord aan de telefoon. Burgeme  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Bol an 50

17 jan.- Nog even deze januariweek volhouden! Daarna zal het leven u toelachen. Maar eerst door ‘Blue Monday’ heen. Deze ‘blauwe maandag’, bedacht door Cliff Arnall en PR bureau Porter Novelli, is zo o  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]